zondag 16 september 2012

21th century skills


 De 21th century skills vertaald 21ste eeuw vaardigheden, deze vaardigheden hebben alles te  maken met de veranderingen van 21ste eeuw. Vanuit deze veranderingen is er een nieuwe cultuur ontstaan waarin de 21ste eeuw kinderen zijn opgegroeid. Hiernaast kun je een voorbeeld van een 21th century kid zien. Om deze kinderen in het onderwijs te voorzien in hun behoefte moeten leerkrachten aandacht besteden aan 7 vaardigheden;
-Samenwerken
-Communicatie
-ICT- geletterdheid
-Sociale en/of culturele vaardigheden       
-Creativiteit
-Kritisch denken
-Probleemoplossend vermogen.
In de blog zal ik een paar 21 eeuw vaardigheden toelichten.

Communiceren
Tegenwoordig communiceren we op heel veer verschillende manier. We maken gebruik van directe en indirecte communicatie. Bij directe communicatie communiceren we zonder technische hulpmiddelen, denk hierbij aan het voeren van een gesprek met een leerling in de klas of leerlingen onderling op het speelplein. Deze communicatie heeft een belangrijke rol om leerlingen ook te leren hoe ze indirect moeten communiceren. Hiermee bedoel ik dat het als leerkracht belangrijk is om in de klas met de kinderen aandacht te besteden aan de communicatie die kinderen hebben via internet bijvoorbeeld via de sociale media sites hyves, facebook, twitter ect. Naast het communiceren via internet zijn de telefoons en e-mails  natuurlijk ook wegen om te communiceren.
Als je dit leest dan vraag je jezelf misschien af waar de non- verbale communicatie is gebleven. Bij de directe communicatie is deze natuurlijk altijd aanwezig maar misschien denk je van niet maar de non- verbale communicatie heeft bij de indirecte communicatie ook een rol gekregen. Denk hierbij aan de smilies die kinderen kunnen gebruiken bij het typen van een bericht!

                                                           


Samenwerken
Als leerkracht is het heerlijk om voor een klas te staan die het met elkaar kan vinden en ook goed kan samenwerken. Samenwerken is een belangrijk onderdeel geworden om het onderwijs van nu optimaal en actief te maken. Op scholen is dit vaak vooral terug te zien in het gebruiken van coöperatieve werkvormen. Dit in de offline manier van samenwerken maar we kunnen ook online samenwerken. Kinderen kunnen bijvoorbeeld met elkaar kennis delen via internet en kunnen ook samenwerken met kinderen of andere personen die hen verder kan helpen met een onderwerp waar ze aan het werken zijn. Denk hierbij aan het inzetten van Skype, het maken van een Yurls of het afspreken via een chatbox om met elkaar informatie uit te wisselen.

ICT- geletterdheid
ICT-geletterdheid heeft alles te maken met verantwoord, doelmatig en het veilig gebruiken van technologie.  Zoals ik al onder het kopje communiceren beschreef, kinderen zijn al ontzettend handig en veel bezig met verschillende communicatiemiddelen. Natuurlijk komen bij de ICT- geletterdheid ook nog andere technologische hulpmiddelen erbij, denk bijvoorbeeld aan de iPad. Kinderen gebruiken vooral internet veel om bijvoorbeeld informatie op te zoeken voor een werkstuk, hierbij is het belangrijk dat ze leren effectief en dus doelmatig te zoeken. Veiligheid is bij dit onderwerp ook een hot item, vooral bij ouders. Ouders willen graag weten hoe ze hun kinderen veilig op internet kunnen laten surfen. Als leerkracht ligt ook hier weer een taak! Je moet zelf bekend zijn met de nieuwe technologische ontwikkelingen en als het kan ook gebruiken binnen je onderwijs. Daarnaast is het belangrijk om het doelmatig gebruiken en veilig gebruiken van ICT een onderwerp van gesprek te laten zijn. Jij moet de meer wetende partner zijn die de kinderen in deze tijd verder kan helpen.

Creativiteit en probleemoplossend vermogen.
Deze 2 vaardigheden heb ik aangekoppeld omdat ik zelf vind dat vanuit je probleemoplossend vermogen vaak te zien is hoe creatief je bent. Tegenwoordig wordt er in het onderwijs vaak aan kinderen vraagstukken voorgelegd waar de kinderen over kunnen nadenken, onderzoeken of discussiëren. Tijdens het zoeken naar een lossing komt de vaardigheid  probleemoplossend vermogen naar voren. Sommige kinderen kunnen dit heel goed en andere zitten al snel vast in het vraagstuk. Dit heeft ook te maken met hoe creatief je bent. Kinderen die vindingrijk, lef hebben, en vol energie zitten om het vraagstuk op te lossen hebben hun probleemoplossend vermogen vaker dan ook beter ontwikkeld. Als leerkracht moet je hierbij zorgen dat je de kinderen vraagstukken voorlegt en de kinderen laat denken. Niet alleen na denken over de oplossing maar ook over welk talent ze misschien wel kunnen gebruiken van een kind.

Is het allemaal een beetje duidelijk? Dan ga nu maar snel aan de slag!
Als je meer wilt weten over het onderwerp dan raad ik je aan om de onderstaande links en literatuur te raad plegen.

Volgen!
Wilfred Rubens en Josee Bours zijn twee personen die gezamenlijk een presentatie hebben gemaakt over wat de 21ste eeuw vaardigheden nu betekenen en hoe dat eruit ziet in de praktijk.
In deze presentatie wordt het deelonderwerp creativiteit en technologie steeds aan elkaar gekoppeld.
Dit is de link naar de presentatie: http://www.slideshare.net/wrubens/leren-in-de-21ste-eeuw-presentation
Verder kun je op de blog van Wilfred Rubens ook een blog vinden over de 21th century skills, http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2010/07/eindelijk-aandacht-in-nederland-voor-21st-century-skills-in-.html

Dan heb ik nog een blog gevonden van Marijke Kaatee zij heeft taal en letterkunde gestudeerd. Op dit moment werkt ze zelfstandig al adviseur en geeft ze onderwijs en taaladvies. Op haar site staan ook verschillende blogs over de 21th century skills.
Dit is de link naar de site van Marijke Kaatee:
http://www.kaatee.com/blog/?cat=57

Lezen!
Om een goed beeld te krijgen van hoe je de vaardigheden creatieve en sociale vaardigheden kunt toepassen in de praktijk.
In het boek ‘Sociale Media op de Basisschool’ wordt door 21mensen uit het basisonderwijs antwoordt gegeven op de vraag; ‘hoe kun je sociale media op een goede manier inzetten in het basisonderwijs?’.  Je kunt het boek downloaden bij de site van de stichting Mijnkindonline.nl, Kennisnet.nl en Mediawijzer.net.
http://dossiers.kennisnet.nl/dossiers/mediawijsheid/schoolprofiel-nieuwe-media-voor-creatieve-en-sociale-vaardigheden/

Groetjes,
Sonja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten